GURU - pendidik akhlak
Akhlak sesuatu perkara yang amat penting untuk kita bincangkan pada masa kini. Keruntuhan akhlak dikalangan anak anak semakin meruncing malahan dosa dan pahala sudah dianggap biasa.
Berpegangan tangan , keluar berdua- duaan subah menjadi kelaziman sehinggakan ibu bapa sendiri menganggap ia sebagai rutin zaman serba maju.Adakah ini yang kita namakan sebagai kemodenan?
Ibu bapa sudah tidak boleh diharapkan lagi untuk mendidik anak -anak?...benarkah begitu?...kedangkala dan ego kita sudah semestinya menafikan perkara berkenaan.Dibalikkan kesalahan kerosakkan anak -anak kepada guru di sekolah...hmmm...guru pula perlu memainkan peranan...
GURU.....
kita jangan menjadi seperti lagu rakyat bangau oh bangau...mari kita sahut cabaran ini...kita cuba sedaya upaya mendepani masalah anak remaja ki di sekolah dan mungkin di luar waktu persekolahan.....kita sama - sama cari jalan penyelesaian .....Kita anggapkan ini merupakan tuntutan yang WAJIB kepada kita semua....
ingat....Allah tak tanya apa kejayaan kita...tetapi kita akan dipersoal apa yang kita buat untuk menyelesaikan masalah ini...
ibu bapa....
bekerjasamalah dengan guru...luangkan masa untuk bersama -sama berbincang dengan guru ...
anak -anak...
masa depan kamu dan agama kamu berada di tangan kamu....
fikir fikirkan
Jumaat, 17 Mei 2013
GURU - PENDIDIK AKHLAK
Khamis, 9 Mei 2013
Sistem pengajian pondok dan lain-lain
Sistem
pondok memainkan peranan penting dalam melahirkan tokoh ilmuan
islam.Bagaimanakah sistem ini dapat di aplikasikan dalam sistem pendidikan masa
kini.
Terdapat
dua cadangan sistem pondok dapat diaplikasikan pada masa kini.
1. Penggunaan
kitab karangan ulama terdahulu sebagai sumber rujukan / kurikulum
2. Menereapkan
semangat belajar yang datang dari diri sendiri
3. Menerapkan
semangat jihad / berusaha dalam jiwa untuk menuntut ilmu
4. Masa
pengajaran tidak dihadkan
5. Pengajaran
mengikut kehendak dan kemahuan pelajar
Terdapat
perbezaan antara sistem pendidikan sebelum dan selepas merdeka
Sebelum merdeka
|
Selepas Merdeka
|
Institusi:
Di
surau
Pondok
Rumah
Imam
|
Bangunan
Sekolah
Pusat-pusat
pendidikan khusus
|
Kurikulum
Penekanan
kepada bidang pendidikan agama dan bahasa arab
|
Merangkumi
pendidikan islam , bahasa arab dan mata pelajaran akedemik
|
Masa / Waktu Pembelajaran
Tidak
Terhad
|
Ddalam
waktu persekolahan / Mengikut jadual yang telah ditentukan
|
Huraian
Sukatan Pelajaran ( HSP ) amat penting bagi seorang guru. Sebagai guru
bagaimanakah anda merialisasikan huraian tersebut dalam melaksanakan pengajaran
dan pembelajaran
1. Menentukan
skop sukatan
2. Menyediakan
isi pelajaran
3. Pemilihan
aktiviti pembelajaran
4. Menyediakan
soalan berbentuk sumatif dan formatif
Perbezaan
antara KSSR dan KBSR dari aspek objektif dan isi kandungan
Jenis
|
KBSR
|
KSSR
|
Objektif
|
Memupuk
semangat kewarganegaraan
Menguasai
bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan
Memupuk
serta meningkatkan kreativiti dan bakat
|
Membina
modal insane
Memastikan
semua murid melepasi starndard yang ditetapkan
Meningkatkan
kreativiti, minat, sifat ingin tahu , dan berdikari,dikalangan murid
|
Isi Kandungan
|
Merangkumi
3 bidang Komunikasi, Manusia dan alam sekeliling dan perkembangan individu
|
Menekankan
aspek seni visual.
|
Kegunaan
buku panduan guru
Untuk
membantu dalam melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran
Dua
kegunaan buku panduan guru ialah
1. Sumber
rujukan guru
2. Memudahkan
guru merancang dan melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran dengan berkesan
3. Panduan
meransang kreativiti guru dalam Pengajaran dan Pembelajaran
4. Panduan
guru mengemaskini dan meningkatkan pengetahuan dalam pelbagai bidang
Merangsang
minda murid menggunakan buku teks
Merangsang
murid untuk menggunakan buku teks
1. Menggunakan
bahasa yang ringkas, mudah dan padat
2. Memerhati
ilustrasi yang menarik
3. Menjadikan
buku teks sebagai bahan rujukan
4. Menggunakannya
sebagai ulangkaji dan melaksanakan latihan
Langgan:
Catatan (Atom)