PENGUMUMAN

Yayasan amanah an-nur maisarah dalam usaha untuk mengumpul dana pendidikan...mohon kerjasama semua untuk sebarkan kepada saudara mara dan sahabat handai.....

Mendermalah walaupun RM 1.......

Isnin, 17 Mei 2010

AYAM KAMPUNG DAN ITIK TELUR

Setelah sekian lama sebok dengan urusan anak2 agak lama juga aku tidak mengemaskini blog ini. tapi segala urusan tentang cendawan, limau nipis , pisang emas, berjalan seperi biasa...

untuk makluman aku juga telah membela ayam kampung kacuk sebanyak 70 ekor. dah sebulan lebih aku membela ayam tersebut. dah besar2 pun. buat setakat ini ayam ini masih belum ada yang mati atau terkena penyakit..alhamdulillah..aku byk ambil maklumat ttg penjagaan ayam2 ni dari blog rakan2 ternak. untuk mengaplikasikan apa yg aku baca , aku beli la 70 ekor dulu...sekarang dalam perancangan untuk menambah bilangan ayam tersebut . perbincangan telah dibuat.Insyaallah penternakan ayam ni juga akan dikembangkan dalam masa terdekat.




ingat lagi ttg ladang itik yg aku cerita dalam artikel terdahulu. Insyaallah itik akan masuk dalam minggu ini sebanyak 1000 ekor...gayat juga dengaq byk2 tu..bukan apa, kos makanan yg tinggi, takut tak tertanggung...tapi aku percaya...kalo kita susah jgn merintih.Allah tak suka...Petua dia...Kalau susah, Minta dan Mohon dengan Dia yg maha Esa..tak dapat Minta Lagi...minta dan terus minta...Insyaallah...ceritanya cina yg membekalkan anak itik tidak menerima tempahan di bawah 1000 ekor..harganya rm 3.50 seekor.

sekarang ni aku membeli itik yg dah bertelur. itik itu baru bertelur 2 bulan. pakcik ni nak jual kerana dia sudah tidak mampu nak jaga kerana masalah kesihatan dan kewangan. dua kali aku pergi tengok itik tu..semalam aku pergi lagi dengan my wife. itik tersebut pakat menyerbu ke arah aku n my wife..sambil berbunyi...keputusan diambil..walau apa pun terjadi sama ada rugi ataupun apa, kita selamatkan dulu itik ni..sebab itik ni hanya makan untuk kenyang tanpa khasiat2 yg lain.. jadi aku amik itik tu dengan harga rm 6 each.itik itu sbeleum ini bertelur..sekarang dah tak bertelur walaupun umur masih muda. kerana kekurangan zat.

byk org kata rugi..takut itik itu tak bertelur. tapi aku berani amik juga sebab sebelum ni aku pernah membeli itik yg sudah dibela setahun lebih tp x bertelur..tuan dia bgtahu pun itik tu x bertelur...dan dia nak jual..jadi aku ami juga. aku bagi makan dedak nak bagi bertelur...alhamdulillah dalam masa dua minggu itik itu bertelur sampai kehari ini...sebab itu aku beranikan diri juga utk mengambil itik tersebut

Tentang Cendawan pula, akan ditambah lagi 3000 ribu bongkah menjadikannya sebanyak 8000 bongkah...alhamdulillahhh.,...pelanggan tetap dah ada walaupun susah untuk mendapatkan keyakinan mereka....setakat ini ramai kawan2 yg bantu memasarkan cendawan tersebut..





setelah pelbagai cabang diceburi sekarang ini nampaknya kami boleh menambahkan cendawan kerana mempunyai prospek yg tinggi...

sekian

0 ulasan: