PENGUMUMAN

Yayasan amanah an-nur maisarah dalam usaha untuk mengumpul dana pendidikan...mohon kerjasama semua untuk sebarkan kepada saudara mara dan sahabat handai.....

Mendermalah walaupun RM 1.......

Ahad, 23 Mei 2010

catatan tidak bergambar...

salam...

kemlmarin aku pegi ke KG. Gelok ( tempat dijumpai Perak Man ) utk bertemu dengan seorang hamba allah ( Pak Yas ) utk belajar cara membuat dedak makanan itik. aku beli semua barang2 yg dikehendaki. kemudian bawa ke sana. al hamdulillah..selesai belajar jam 6.30 ptg.

SEBAB APA BELAJAR BUAT DEDAK :

4 hari sebelum itu, aku nak beli dedak itik yg selalu dijual dengan harga rm 80 seguni hendak dijual kepada aku dengan haraga rm 88 seguni. betul2 aku rasa tertindas. so , aku mencari jalan dan terjumpa dengan org yg boleh membawa aku berjumpa dengan pak yas.

pak yas ni bekas pegawai pertanian. dia sekarang dok buat baja organik dan EM.

kadang2 aku terpikir juga sampai bila kita nak kena tidas sampai mcm nih. walaupun kita belajar cara buat dedak, tp ramuan2 dia ttp kita kena beli kepada mereka juga. x de sapa ke org kita yg boleh jd supplier dan meniaga mengikut cara islam supaya mengelakkan penindasan?

ada pulak org kita bila kita belajar buat dedak, dia kata..alahh xyaha belajar la..x kemana kalo org kita buat pun . akhirnya habis mcm tu saja..

kalo mcm ni punya pikiran x lama lg x mustahil kita akan dijajah di bumi kita sendiri. Melayu hanya tinggal nama dan di jajah di negara sendiri. Sekarang ini pun kita sudah dijajah. kita nak jual tanaman kita pun kita mengharapkan mereka utk membeli. sampaikan kalo kita buka restoran pun di nilai kedai kita itu berjaya apabila bangsa lain ramai masuk ke restoran kita.

Kenyataannya hari ni memang kita sudah lemah . org kita lebih suka bekerja di tempat berhawa dingin dan memakai tali leher dan kot walaupon kita tahu kenyataannya Poket mereka tidak seindah pakaian. begitu juga dengan org kita yg berniaga. bila untung sikit, mula la upah perkerja dan suruh pekerja buat semua kerja yg sebelum ni kita buat. itu maknanya kita x sayangkan perniagaan kita.

Bila habis saja degre pakat pulun isi borang SPA untuk dapatkan kerja. dok tgu panggilan tanpa membuat apa2 yg mendatangkan hasil. bila kita kata berniagalah. dia jawab x de modal. cuba kita pikir, seorg graduate boleh kata begitu sedangkan dia boleh di katakan ORG YG MENGAJI. di sini saya hendak sebutkan 7 mitos kegagalan

7 MITOS PUNCA KEGAGALAN

1. Keturunan
2. Takdir
3. Pendidikan
4. Bernasib malang
5. Usia
6. Tiada Modal
7. Kejayaan bukan Milik Semua orang.

Begitu juga dengan aktiviti kebajikan. org kita mmg terkebelakang. KITA KALAH. Bila org kita buat, pakat kutuk pula. Aku dah terlibat dalam aktiviti kemasyarakatan ni dah 6 tahun. mcm2 cacian yg aku terima. yg terakhir aku kena perli oleh seorang KERANI CABUK ( maaf bahasa kasar )sebuah sekolah rendah. selalu aku mmg sabar. tp pagi tu aku dah x dapat menahan kesabaran. semuanya berkaitan dengan yuran sekolah anak2. dia boleh perli aku sambil meminta aku bayar yuran sekolah anak2 seramai 20 org yg bersekolah disitu SAMBIL MENCEBIK MULUT perli2 . bila aku minta list bayaran utk aku buat bayaran dia kata list x keluar lagi. What the Hell ?

inilah hakikatnya kita sekarang . dalam sembahyang kita dah berjanji sehari lima kali. Kita kata " sesungguhnya solatku dan ibadatku , hidup dan matiku adalah utk Allah Tuhan sekalian alam " tp kita tak praktikkan apa yg kita janji dengan Allah S.W.T.

Post kali ni bukan hendak mengata apa2 atau bersifat perkauman, tatapi lebih kepada luahan hati kita bersendiri memikirkan ttg masa depan agama islam itu sendiri.

0 ulasan: